Cyklistika

Obrazek

Za zakladetele cyklistiky je považován baron Karl von Drais, nicméně v Egyptě byla nalezena kresba jakéhosi stroje poháněného nohama. Další kresba byla nalezena v hrobce Tutanchamóna. Své si řekl i Leonardo da Vinci. Původní Draisův vynález neměl ještě pedály. Jezdec jej poháněl tak, že se nohama odrážel od země, podobně jako při jízdě na koloběžce. Základní myšlenka tohoto velocipédu sice již byla známa, Drais ji však zdárně dotáhl do konce, když své vozidlo opatřil řiditelným předním kolem, což si nechal v lednu roku 1818 patentovat.

Při výbuchu indonéské sopky Tambora v roce 1815 se do atmosféry dostalo tak ohromné množství sopečného popela, že došlo ke změně klimatu, jež následujícího roku natolik ovlivnila úrodu v Evropě a v Severní Americe, že zde roku 1816 vypukl nejhorší hladomor v 19. století. Situace byla natolik vážná, že lidé v Evropě, aby přežili, museli porazit své koně, kteří byli tehdy hlavním dopravním prostředkem. To mělo za následek celou řadu dopravních problémů, jež se pokusil vyřešit právě Karl von Drais sestrojením své Laufmaschine. Vozidlo mělo jednu dost vážnou nevýhodu – dalo se s ním totiž jen velmi těžko brzdit. V Německu se proto setkalo s poměrně vlažným přijetím. V jiných zemích však bylo přijato s větším nadšením a dostalo se mu pojmenování, jež bylo odvozeno od jména jeho vynálezce – draisina.

Na konci 19. století se rozšířila takzvaná vysoká kola. Důvodem ke vzniku tohoto kola byla, díky většímu momentu síly, více využita síla přenášená z nohou na poháněné kolo. Mělo to ovšem velkou nevýhodu v nestabilitě a nebezpečnosti pádu z kola. Na takto vysokém kole ale nemohli jezdit všichni, proto byl vynalezen tzv. tricykl - tříkolka se dvěma velkými koly vzadu a jedním malým vepředu, které bylo buď uprostřed nebo přímo před jedním ze zadních kol (jako u motocyklu se sajdkárou). Jejich výhodou byla stabilita a možnost jízdy dvou osob najednou, ale žádný technický pokrok v tom nebyl.

Následující videa ukazují, kam až technický vývoj posunul možnosti dnešních kol, když se navíc spojí s jezdeckým uměním, ale pro většinu z nás je to jen pěkné pokoukání.


Danny MacAskill & Claudio Caluori: Home of Trails

Danny MacAskill’s - Wee Day Out

Danny MacAskill - Cascadia

Danny MacAskill - The Ridge

Danny Macaskill - In Taiwan

Danny MacAskill - Epecuén

Danny MacAskill - Way Back Home

Danny MacAskill and Hans Rey


 

Příspěvky

Proč kolo

26. 4. 2007

Co může poskytnout horské kolo
 
Celý příspěvek | Rubrika: Cyklistika | Fotografie: Proč kolo

Jedna taková příhoda

13. 11. 2009

Co se může stát při sportu
 

Servis kola

22. 10. 2011

Základní servis kola.
 
Celý příspěvek | Rubrika: Cyklistika | Fotografie: Komponenty kola

Co s sebou vozím

28. 11. 2011

Nezbytné vybavení pro cesty na kole.
 

Moje kola

4. 1. 2012

Na čem jsem jezdil a na čem jezdím teď
 
Celý příspěvek | Rubrika: Cyklistika | Fotografie: Moje kola

Birrell cykloškola

2. 2. 2012

Osmnáct dílů školy jízdy na horském kole a o jeho údržbě.
 
Celý příspěvek | Rubrika: Cyklistika | Fotografie: Proč kolo

Výměna vidlice

26. 6. 2012

 

Výměna tlumiče

18. 11. 2016

Náhrada tlumiče Fox Float R tlumičem Fox Float RL.