Jdi na obsah Jdi na menu
 


Moje kola

Na kole jsem se naučil jezdit asi v šesti letech a v té době jsem to považoval vedle plavání a bruslení za základní pohybové vzdělání. Protože rodiče usoudili, že s vlastním kolem bych ohrožoval sebe i okolí, žádné jsem jako dítě neměl.


1994 - Author Colorado

Author Colorado První kolo, které mi patřilo, jsem si koupil v pětačtyřiceti letech. Byl to model z roku 1993 od Authora s Hi-Ten rámem (takže vlastně železný trubky) a s vybavením Shimano Altus. Odhaduji, že mu moc nechybělo do patnácti kil, ale začal jsem se na něm učit základům MTB. Pokud jde o pády, v tomto období se pravidelně opakovaly každých cca 500 kilometrů.

Stálo mě to dost potu i krve a také nějaký ten materiál jsem při tom zničil, ale byla to dobrá škola. Nejdříve to byly ráfky (naučil jsem se vyplétat a centrovat kola), při jednom skoku jsem ohnul představec i sedlovku a několikrát se mi povedlo strhnout závit matice hlavového složení. Když přišel čas odpružených vidlic, nahradil jsem tu původní, pevnou, vidlicí elastomerovou, tuším, že to byla Marzocchi. Časem nahradila sadu Altus sada LX, vyzkoušel jsem i mechanické posilovače brzd Cantilever, byl to čas objevování. V tomto období jsem si zvykl na celoroční ježdění, s trochou nadsázky to lze shrnout do výroku: "sezona končí 31. prosince a nová začíná 1. ledna".

Na tomto kole jsem objel Bodamské jezero, nejdál jsem s ním byl na Korsice. Nakonec nevydržel rám - praskla spodní rámová trubka, možná i vlivem změny geometrie (a tím i namáhání rámu) po instalaci odpružené vidlice.

1999 - Sunn Vertic

Sunn Vertic Hledal jsem nový rám, který by odpovídal mým představám a pokud možno odpovídal rozměrově dílům, které zbyly po Authorovi. Volba padla na chrommolybdenový Sunn, který nebyl lakovaný, ale chromovaný. Odpoledne jsem jej od Katmara přinesl, v deset večer začal s montáží původních, nyní do zrcadlového lesku vyčištěných dílů a v jednu po půlnoci jsem měl nové kolo. Protože následující den byla sobota, vstal jsem v pět a šel to projet. Stačilo jen trochu doladit posed a řazení, a měl jsem kolo jako ušité na míru, které mělo skvělé jízdní vlastnosti a navíc vypadalo atraktivně. Od Oliny jsem dostal k vánocům pružinovou vidlici RoxShock Judy, která změnila pohodlí k nepoznání a přes V-brzdy jsem se dostal k mechanickým kotoučovkám (jenom vpředu, rám ještě neměl návarky).

Na tomto kole jsem také absolvoval svoje první závody a několikrát vyjel i do zahraničí, zejména do Alp.

Historie se ale opakovala a ani chrommolybden se neukázal jako věčný. První prasklina se objevila na sedlové trubce a další vzápětí na zadní vidlici. Rám šel do sběru.

2005 - GT Avalanche 0.0

GT Avalanche 0.0 Rozhodl jsem se při výběru nového kola věnovat pozornost pevnosti rámu, zejména pak v oblasti napojení hlavní a sedlové trubky (tam jsem zaznamenal v předchozím případě defekt). Po prostudování nabídky trhu mne zaujala konstrukce triple triangle a vybral jsem si GT. Široké vlaštovky společně s hydraulickými kotoučovkami LX dual vyvolávaly hned po prvním usednutí pocit, že jsem spíš na motocyklu. Pravda, přední plášť Tioga široký 2,3" přeměnil část mechanické energie investované do šlapání na energii akustickou, hlavně na asfaltovém podkladu, ale v terénu mě nezaskočilo nic.

Když nadešel čas, vyměnil jsem původní pláště za Panaracery, osadil kolo karbonovou sedlovkou a řídítky od Pellsu (dost se tím zlepšilo pohodlí), LX dualy nahradila komplet sada XT. Na tomto kole jsem procestoval Sardinii i Dolomity, nespočet domácích trailů a zúčastnil se několika závodů.

Jenže přišel čas fulů a kolo dostalo roli zimáka. Vynikajícího zimáka.

2009 - GT Marathon Carbon Expert

GT Marathon Carbon Expert Dlouho, dlouho jsem zvažoval, jestli si ten zadek mám rozmazlovat. Internetové obrázky i prospekty od GT mě oslovovaly čím dál víc. Když přišly pravidelné každoroční slevy, neodolal jsem a u Štěrby si ten klenot koupil. Faktem je, že v reálu je to ještě o moc hezčí, než na obrázku.

Hned po garančce jsem přehodil sadu SLX na Avalanche a Marathona vyšperkoval XT-éčkem. Vpředu zdvih 120 a kotouč 180, vzadu zdvih 100 a kotouč 160. K tomu tlumič Fox a hlavně rám. Ten karbon s Foxem vyžehlí snad úplně všechno. Jedinou slabinou je planžeta i-Drivu, občas praskne. Naštěstí cena není závratná a tak mám vždy po ruce náhradní.

Závodní nasazení se na tomto kole projevuje tak, že navzdory mému nezadržitelně stoupajícímu věku si neustále zlepšuji výsledky. Lahůdkou je i jízda v Dolomitech nebo v okolí Dachsteinu. Je to prostě lehký a pohodlný rychlík a úplně nejvíc sexy kolo, jaké jsem kdy měl. Akorát když přijde zima a já přesednu na hardtaila, je mi ouvej.

2011 - GT Avalanche 1.0

GT Avalanche 1.0 Pokud mi to v minulosti zaměstnání dovolilo, jezdil jsem na kole do práce. Tak tomu bylo i 4. ledna 2011, kdy jsem se z Holešovic přesunul do Nuslí na Avalanchi 0.0. I když jsem zaparkoval na dlaždičkách v kanceláři, prosklená stěna přilákala nenechavce a ten hajzl mi kolo před očima ukrad. Dlouho mě to štvalo, oznámení na policii ani pátrání na vlastní pěst nepřineslo výsledek. Když přišel listopad, vybral jsem si o něco skromnější GT (po dosavadních zkušenostech už ani jiný rám nechci) jako zimáka. Zatím jsem s ním spokojen, i když je o trochu pomalejší než letní ful.


Počet přístupů

 

Náhledy fotografií ze složky Moje kola