Jdi na obsah Jdi na menu
 


Závady

Občas se každému z nás něco nepovede. Ani výrobci kol a komponentů nejsou v tomto směru výjimkou. Během těch dvaceti let, kdy se zabývám cyklistikou jsem se setkal s mnoha velmi kvalitními produkty, ale občas jsem narazil i na výrobek, který jaksi očekávání nesplnil. Nechci tady nikoho hanět, ale připadá mi užitečné podělit se i o negativní zkušenosti. Tyto informace jsou tříděny chronologicky a chci je průběžně doplňovat (pokud se mi podaří je z paměti vydolovat).

Případ první - rám Author Colorado

Než se doopravdy rozjedu, nemohu vynechat destrukci rámu mého prvního kola. Praskla spodní trubka cca 5 cm od napojení na trubku hlavovou. Viníkem nebyl v tomto případě výrobce, ani materiál rámu (ocel Hi-Ten), ale já. Bezmyšlenkovitě jsem totiž vyměnil původní pevnou vidlici za odpruženou a vlivem změny geometrie a tím i namáhání rámu došlo ve zmíněném místě k únavovému lomu. Poškození jsem naštěstí objevil včas a vyhnul se tak možné havárii a úrazu.

Případ druhý - centrální matice hlavového složení

Je to už hodně dávno, určitě víc než deset let. Tenkrát drželo běžně hlavové složení pohromadě v axiálním směru pouze pomocí matice (hliníkové) s velejemným závitem. Stačilo několik silnějších rázů a došlo ke stržení závitu. Těch matic jsem musel vyměnit mraky. Naštěstí přišla konstrukce aheadset a bylo po problému.

Případ třetí - nášlapné pedály Crankbrothers

Je to už pár let, co používám nášlapné pedály crankbrothers, které se mnohokrát osvědčily. Trochu mě ale zklamaly pedály eggbeater 3. Po necelém roce provozu se "kouslo" jehlové ložisko v pravém pedálu. Když jsem pedál rozebral, zjistil jsem, že pryžová prachovka je namontovaná obráceně. Koupil jsem tedy tytéž pedály nové a s hrůzou zjistil, že pravý pedál má opět prachovku namontovanou obráceně (asi je tam někdo blbě vyškolenej nebo na to dlabe)! Nečistoty tedy mají zase volnou cestu k ložisku.

Případ čtvrtý - pláště Michelin Wild Racer

Nedá se nic dělat, každá pneumatika se časem sjede. Když přišel čas, našel jsem na netu za výhodnou cenu, něco málo přes třista peněz, pláště s kevlarovou patkou - MICHELIN Wild Racer, které mě dostaly hlavně tou cenou. Výrobce ale asi předpokládal jejich použití v jiném terénu, než jsou české cyklostezky. Zkrátka a dobře, plášť, svými drobnými čtvercovými prohlubněmi ve vzorku, provedl selekci kamínků odpovídající velikosti, posbíral je podle vzoru známých pohorek, zvaných též "hovnosběrky", a navíc je orientoval tím nejostřejším hrotem směrem ke středu kola. Výsledek se dostavil v podobě neuvěřitelně častých defektů. Závěr: nejsem tak bohatej, abych kupoval levné věci.

Případ pátý - kola Syncros FLR DS23

Po jednom výletu do Dolomit za deštivého počasí se mi podařilo zlikvidovat zapouzdřená ložiska v obou kolech (Mavic CrossRide). Voda s vápencem asi není to pravé ořechové mazivo. Když jsem zjistil na kolik mě přijdou nová ložiska od SKF, rozhodl jsem se koupit nová, zapletená kola. Sáhl jsem po produktu Syncros osazeném ráfky FLR DS23 a náboji Shimano XT. To jsem si dal! Stačilo ujet něco málo přes 20 tisíc kilometrů a zadní ráfek nevydržel. Nejdřív jsem si myslel, že ve svých 64-ti letech jezdím moc divoce, ale pak jsem v internetové diskusi zjistil, že v tom nejsem sám. Přejdu na bezdušové ráfky a uvidíme.


Počet přístupů

____________________________________________________________________________________________