2009 GT Marathon Carbon Expert

gt_marathon_carbon_expert.jpg Po patnácti letech ježdění na hardtailech jsem se rozhodl udělat si radost a přejít konečně na fulla. Pošilhával jsem po karbonovém GT Marathonu osazeném SLXem. Rozhoupával jsem se asi půl roku, ale letní sleva mě nakonec dostala. Moje předchozí kolo, GT Avalanche 0.0 z roku 2005 jsem postupně vybavil kompletním XTéčkem, které spolehlivě slouží, takže po garančce jsem obě sady přehodil a ze starého kola mám slušného zimáka. První dojmy z celopéra byly rozpačité, pořád jsem se díval, jestli jsem vzadu nepíchnul. Po pár desítkách kilometrů jsem si začal zvykat a přestal skákat přes kdejakej klacek nabo kámen.


Předvánoční vyjížďka

Přínos odpružení se projeví zejména na delších cestách terénem, kde se výrazně promítne jízdní komfort a tím oddálení únavy od kopanců do zadku. O to bolestnější je pak přesednutí na zimáka. Jedinou konstrukční slabinou je malá životnost planžety, spojující BB-Link s rámem, vydrží jen pár tisíc kilometrů a poté dojde k únavovému lomu. Naštěstí je zatím k dostání, ale uvažuji o náhradě z něčeho trvanlivějšího než je kalená ocel.

Současná konfigurace tohoto kola je následující:

Rám: GT i-Drive 4 Celokarbonový monokok přední a zadní rámový trojúhelník, zdvih 4", vnitřní vedení bovdenů
Vidlice: Rock Shox Recon SILVER TK DISC, Solo Air, model 2011, zdvih 100 mm, poplock
Tlumič: Fox FLOAT DPS Performance 2017, 152 mm
Řazení: Shimano XT SL-M8000, 2 x 11
Kliky: Shimano XT FC-M8000-2, 36/26 zubů
Kazeta: Shimano XT CS-M8000, 11-40 zubů
Přesmykač: Shimano XTR FD-M9025 LX6
Přehazovačka: Shimano XT RD-M8000 GS
Řetěz: Shimano XTR Dura-Ace CN-HG900
Brzdy: Shimano XT BR-M8000, 180/160 mm kotouč
Brzdové páky: Shimano XT BR-M8000
Kola: Shimano XT WH-M785 Disc Centerlock
Pláště: Schwalbe RACING RALPH 2,25" + CafféLatex
Hlavové složení: FSA 1 1/8", ložiska Mortop B41
Představec: ITM Alcor 80 White, 80 mm/31,8 mm
Řídítka: ITM Spectra Carbon, 635 mm/31,8 mm
Gripy: Crankbrothers Iodine - Black
Pedály: Shimano XT PD-M8000
Sedlo: Feifan MTB carbon fiber Black/Red
Sedlovka: ITM Unico Carbon 31,6/350
Osvětlení: Blackburn Mars Click Combo Black
Tachometr: VDO M3 WL

Protože žádný velomateriál nevydrží věčně, začal jsem postupně, po najetí cca 30-ti tis. km vyměňovat opotřebované díly (nepočítám běžný spotřební materiál, pláště a řetězy, lanka a bowdeny které mají relativně krátkou životnost i díly poškozené při pádech - sedlo, řídítka a brzdovou páku).

Nejdříve došlo na tlumič (šel na repas a hlavně výměnu oleje), potom na vidlici a pak i na kola (v Dolomitech jsem několokrát zmokl a to bílý vapencový bláto se mi dostalo všude, i do ložisek a přes všechny pokusy se mi nepovedlo jeho účinky, spojené s běžným opotřebením, zcela eliminovat).

Po čtyřech letech provozu došlo i na kokpit. Oslovily mě produkty italské firmy ITM, což obnáší řídítka SPECTRA Carbon, představec ALCOR 80 White a sedlovku OXON Carbon. Gripy se stahovacími objímkami jsou od Crankbrothers.

Časem se ukázalo, že ráfky Syncros FLR DS23 nebyly tou nejlepší volbou. O vánočních svátcích jsem "vyrobil" na zadním ráfku slušnou trhlinu a při hledání na internetu jsem zjistil, že takových nás je víc. Nakonec padla volba na zapletená bezdušová kola Shimano Deore XT. Zcela zákonitě, když jsem dojezdil pláště Schwalbe, hledal jsem nějakou bezdušovou náhradu. Do oka mi padly pláště Hutchinson TORA Tubeless, které jsem nasadil společně s tmelem Joe´s Super Sealant. Samozřejmě, že hned první den se mi povedlo najet na ostrý kámen a píchout přední kolo. Byl jsem příjemně překvapen, že nemusím nic zalepovat a mohu jet bez problémů dál, i když jsem se nemohl zbavit neurčitého pocitu nejistoty, jestli dojedu.

Po pár desítkách tisíc kilometrů se začalo opotřebení projevovat nejprve na brzdách a pak i na ostatních dílech. To bylo impulzem pro radikální modernizaci. V září roku 2015 jsem "přezbrojil" na kompletní sadu Shimano XT M8000, modelová řada pro rok 2016. Čekal jsem trochu problémy, zejména díky vedení lanek, bowdenů a zadní brzdové hadičky vnitřkem rámu, ale za dva večery bylo hotovo. Zkušební jízda zahrnovala jemné doladění dorazů a předpětí lanek.

Mezi spotřební materiál musím kromě řetězu a plášťů počítat i kufry nášlapných pedálů. Dosud jsem používal pedály CrankBrothers eggbeater 3, které mají mosazné kufry. Životnost kufrů není nijak závratná, obvykle něco málo přes 4 a půl tisíce kilometrů. Mosaz není moc tvrdá, ale cena neustále roste, za pár posledních let stoupla o cca 50% - aktuálně je 659,- Kč. Volba byla tedy jednoduchá, přešel jsem na systém Shimano XT PD-M8000, jehož kufry jsou ocelové a přijdou na 229,- Kč. Další změnu zaznamenal posed. Sedlo Selle Italia FLITE CARBON White začalo vykazoval vůli v předním úchytu karbonových ližin, pod zadkem se kroutilo, vrzalo a musel jsem příslušné části části mazat silikonovou vazelínou. Napsal jsem tedy Jéžíškovi a Olina mi nadělila karbonový klenot Feifan MTB carbon fiber Black/Red. Povrch je sice tvrdý, ale pružný a sedlo je poměrně komfortní. Nejspíš nebude pro každou prdelku, té mé vyhovuje.