Jdi na obsah Jdi na menu
 


I-link - životnost

servis_kola.png

Každé mechanické namáhání způsobí ekvivalentní opotřebení. Nejinak je tomu i v případě strojních součástí, z nichž se skládá bicykl. Teď nemluvím o řetězu, pláštích, brzdových destičkách a podobném spotřebním materiálu. Časem totiž dojde i na klíčové komponenty rámu a potom je potřeba zvolit adekvátní, ekonomicky přijatelný, postup pro prodloužení životnosti kola. V případě konstrukčního uspořádání rámu modelu GT Marathon jsou dvě slabá místa. Jednak se jedná o planžetu, která spojuje I-link s předním rámovým trojúhelníkem (občas praskne, díky únavovému lomu). Ta se dá pořídit (zatím ještě) za cca dvě stovky.

Druhým slabým místem je kovaný hliníkový díl, v terminologii GT zvaný I-link. Spojuje hlavní rámový trojúhelník, zadní stavbu a šlapací střed. Vlivem střídavého namáhání od klik dojde časem k opotřebení dosedacích ploch kónusů (kdo toto kolo má, ví o čem hovořím). Výrobce doporučuje pří opotřebení výkovku použít max. jednu až dvě kalené podložky o tloušťce 0,25 mm. Ovšem časem vůle roste a podložek je málo. Celý díl, I-link, jsem dvakrát vyměnil za nový, ale po šesti letech provozu a několika desítkách tisíc kilometrů jsem narazil na bariéru v podobě nedostupnosti dílu.

V listopadu 2015 jsem po zjištěném opotřebení I-linku zašel k prodejci s požadavkem na zakoupení náhradního dílu. Skladem jej neměli, ale byl jsem ujištěn, že se poptají v centrálním skladu pro ČR. Při dalším kontaktu jsem se dozvěděl, že v ČR díl není k dispozici a bude to řešeno prostřednictvím centrály pro Evropu v Amsterodamu. Pak se ukázalo, že ani tudy cesta nevede a že bude nutno objednat výrobu kdesi v Asii. Termín dodání byl stanoven na přelom března a dubna 2016. Zastavil jsem se v létě 2016 (provizorium - 4 podložky přilepené lepidlem na závity - zatím fungovalo) a dozvěděl se, že kompetentní pracovník prodejce půjde na dovolenou a po návratu se bude záležitosti věnovat a dá mi vědět. Když se nic nedělo, zajel jsem opět k prodejci a tentýž pracovník mi sdělil, že požadovaná součástka je již nedostupná a ať si ji nechám:
a) někde vyrobit
nebo
b) ať si koupím nové kolo.
Docela jsem čuměl. Náklady ve výši několika tisíc za výrobu a materiál náhradního dílu nebo několika desítek tisíc za nové kolo. Více než půlroční průtahy a nakonec hraběcí rady. Vzal jsem v potaz plochu opotřebeného mezikruží, tloušťku a mechanické vlastnosti použitého materiálu a začal přemýšlet o náhradním řešení.

To mě napadlo poměrně záhy. Zakoupil jsem dvě nerezové planžetové špachtle o tloušťce 0,5 mm. Z nich jsem pomocí brusných kotoučů vyrobil dvě podložky, které mají několikanásobně větší plochu, než jaké má konstrukční řešení firmy GT. Tím je dosaženo výrazně menšího měrného tlaku a tím i opotřebení. V dílu I-link jsem pak příslušně upravil dosedací plochy, vše promazal silikonovou vazelinou a jel vyzkoušet.

Celé to stálo 98,- Kč za špachtle + 3 hodiny práce. Proti původnímu řešení je styčná plocha Ø 37 mm/Ø 32 mm (hliník/hliník) více než trojnásobně větší Ø 46 mm/Ø 29 mm (hliník/kalená planžeta/hliník) a i specifický tlak a tím i opotřebení lze očekávat maximálně třetinové. Předpoklad nezahrnuje neporovnatelně vyšší tvrdost planžety ve srovnání s hliníkem.


Počet přístupů