Jdi na obsah Jdi na menu
 


2012 Národní technické muzeum

Je půlka února, venky mrzne a tak jsme se rozhodli podívat se do Národního technického muzea, které je po rekonstrukci opět od 16. února 2011 otevřeno. Prošli jsme téměř všechny expozice, ale nejvíce času jsme věnovali cyklistickým exponátům. Vystavené modely ve stručnosti obsahují celou historii jízdního kola od Draisiny přes kostitřas, vysoké kolo až po zcela moderní konstrukce s využitím karbonu. K vidění je také vysoké kolo, na němž Zimovčák absolvoval trať Tour de France.

Technická řešení, která vznikala v průběhu času, jsou často překvapující. Namátkou třeba pohon pomocí kardanového hřídele, pokusy s více převodovými stupni, vývoj brzd. Hodně úsilí bylo věnováno komfortu jízdy, počínaje pneumatikami, přes odpružení sedel, odpružení předního, popř i zadního kola nebo konstrukce rámu z bambusu či z listových per.

Tady bych snad poznamenal, že některá sedla evokují jízdu na popudlivé langustě, kterou ve své knize Tři muži na toulkách zmiňuje Jerome Klapka Jerome. Kromě jiného mne zaujal v popisu exponátů i terminus technicus - hovítka, jakási stupátka, obvykle na přední vidlici, která se asi využívala při jízdě z kopce.

Vystavené exponáty doplňují i tištěné dobové materiály, zaměřené na propagaci cyklistiky.


Národní technické muzeum Praha


Počet přístupů