2016 Shimano XT M8000

V průběhu letošního horkého, suchého a hlavně prašného léta se začala projevovat netěsnost u brzd (Shimano XT, modelová řada z roku 2008), zejména u zadní brzdy, jsem při stisku páčky měl "gumový" pocit. Když odvzdušnění pomohlo jen na chvíli a já po nahlédnutí do záznamů zjistil, že celá sada má za sebou téměř 80 tisíc kilometrů, začal jsem hledat rozumnou náhradu (ono ani řazení nebylo stoprocentní).

Na internetu jsem si prošel nabízená řešení - 3 x 9, 3 x 10, 2 x 10, 3 x 11, 2 x 11 i 1 x 11. Moje stávající sada měla kliky 44, 32, 22 zubů v kombinaci s kazetou 11-34 zubů a plně mi vyhovovala. Jednopřevodník jsem zavrhl, pomalu mi bude sedmdesát a nemám potřebu dělat pod sebou průvan.

Protože jsem se v těch převodech trochu ztrácel, poslal jsem dotaz na server iVelo.cz. Odpověď zatím, jak se sami můžete přesvědčit, žádná.

Když jsem si trochu započítal, s překvapením jsem zjistil, že není velký rozdíl v převodových poměrech mezi řazením 3 x 9 a 2 x 11 (viz tabulka a graf dole). Nakonec jsem se zaměřil na sadu Shimano XT M8000. Shimano nabízí pro rok 2016 XT kliky se třemi, dvěma i jedním převodníkem. Provedení dvoupřevodníkové je pak ve variantách 38-28, 36-26 a 34-24 zubů v kombinaci s kazetou 11-40 zubů. Po uvážení padla moje volba na kliky s 36-26 zuby, která má pro nejlehčí převod stejný poměr, jaký mám dosud a na druhém konci, u převodu nejtěžšího, je to skoro stejné jako v případě předposledního pastorku. Ten nejmenší, s 11 zuby jezdím jen výjimečně.

Přestože je teprve podzim 2015, je již možné pořídit komponenty ze sad na příští rok a to za celkem rozumnou cenu. Trochu byl problém s přesmykačem, s ohledem na konstrukci rámu potřebuji Top-Swing a ten byl dostupný pouze ve verzi XTR. Za cenově přijatelný považuji e-shop Bikesport.cz, který mě v reálu příjemně překvapil. Kromě komponentů od Shimana jsem objednal také lanka, bowdeny a pár dalších drobností. Vše přišlo obratem a bez závad.

Demontáž a montáž

Demontovat brzdy, řazení, kliky, kazetu, přehazovačku, přesmykač a řetěz moc času nezabere. Při té příležitosti jsem vyčistil a promazal i hlavové složení a BB-link - specialita GT. Současně jsem rám i vidlici a tlumič pečlivě vyčistil.

Trochu jsem měl obavy z instalace hadičky zadní brzdy, je vedená rámem. Vyřešil jsem to následovně: původní hadičku jsem odřízl pod brzdovou pákou, do jejího torza vsunul na doraz řadicí lanko a hadičku vytáhl. Novou hadičku jsem zkrátil (zatím nepatrně), nasunul ji na lanko a protlačil ji do rámu. Po krátkém "šmajchlování" prošla skrz a pak jsem ji definitivně zkrátil na potřebnou délku, namontoval trn, olivu, brzdovou páku, naplnil minerálním olejem a odvzdušnil.

Montáž ostatních komponent byla bez problémů, jen u přesmykače jsem se trochu zasekl. Na dostupných webových stránkách jsem se dočetl, že je určen pro spodní i horní tah. Já, s ohledem na konstrukci rámu, potřebuji tah horní, což v reálu znamená obtočení lanka kolem dílu, na němž je upevňovací šroub lanka. V praxi pak se mi po pár kilometrech stalo, že lanko sklouzlo na hlavní pružinu přesmykače a uvízlo mezi jejími závity. Vyřešil jsem to cca dvěma centimetry bowdenu, které jsem navlékl na inkriminovanou část lanka.

Shimano DEORE XT 2016

Vlastnosti

Brzdy - konstrukce páček je dvouprstová, ale bez problémů je zvládnete i jedním prstem. Pístky jsou keramické. Nabízí se nastavení vzdálenosti páček od řídítek i nastavení volného chodu brzdových destiček. Brzdové páčky je možné kombinovat s řadicími páčkami na jedné objímce v systému I-spec II generace, tj. verze XTR SL-M9000, XT SL-M8000 či SLX SL-M7000. Hadičky v délce 90 a 170 cm je obvykle nutno zkrátit (potřebné díly - trny a olivy), jsou součástí dodávky. Odvzdušnění brzd je při použití nálevky hračkou.

Řadicí páčky - díky systému I-spec II generace je možné je integrovat s objímkou brzd. Jejich nastavení do ergonomické polohy je uživatelsky přívětivé a díky dvěma stupňům volnosti, je snadné. Shimano má v nabídce i páčky se samostatnou objímkou a ukazatelem zařazených převodů. Zatím neumím posoudit, zda důlky v dotykových ploškách mají nějaký přínos, ale řazení probíhá s jasnou odezvou. To se týká i odřazovacích páček. Mimochodem, odřazovací páčka přehazovačky umí při ovládání palcem odřadit o dva stupně.

Kliky - jsou po stránce designu i funkce naprosto úchvatné. Rozmístění ramen bere v potaz namáhající síly, samotné kliky i velký převodník jsou duté, malý převodník disponuje zuby, jejichž tvar minimalizuje možnost spadnutí řetězu. A navíc - vzhledově je to klenot. Řetězová linka je 48,8 mm, rozteč šroubů převodníků je 96/64mm. Středová osa je nabízena v provedení Press Fit nebo Hollowtech II. Ramena klik jsou v kombinaci matného a lesklého černého laku. Osa, resp. misky ložisek, jsou pro obě varianty v černém eloxu.

Kazeta - s 11-ti pastorky má jen o trochu menší průměr než brzdový kotouč Ø 160 mm. Největší pastorek se 40 zuby je z hliníku. Konstrukční výhodou je její kompatibilita s ořechem pro 9-ti a 10-ti rychlostní systémy a to díky posunutí největšího pastorku směrem do osy zadního kola. Provedení kazety 11-40 zubů je doporučeno pro řazení s dvoupřevodníkem a trojpřevodníkem, pro jednopřevodníkovou verzi je určena kazeta s rozsahem 11-42 zubů. Jednotlivé pastorky mají 11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40 zubů pro kombinaci s převodem 2 x 11 a 3 x 11, pro 1 x 11 to je 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42 zubů.

Přesmykač - pro sadu XT byl v provedení Top Swing do nedohledna nedostupný a tak jsem sáhl po ekvivalentu ze sady XTR. Obě verze jsou inzerovány jako Top Swing pro dolní i horní tah. Podle mého názoru ale chybí vodítko pro horní tah a díky tomu se řadicí lanko časem smekne a zasekne se mezi závity hlavní pružiny přesmykače. Přesmykače jsou nabízeny v pěti variantách - (FD-M8020-H, TOP SWING, SIDE SWING - boční vedení tahu lanka), (FD-M8025-LX6, TOP SWING, provedení pro horní i spodní tah lanka, (FD-M8020-D, DIRECT MOUNT, DOWN SWING - boční vedení tahu lanka), (FD-M8020-E, TOP SWING - spodní vedení vodítka, boční tah lanka) a ( FD-M8025-H, DOWN SWING - spodní vedení vodítka smyku, horní i spodní tah lanka. Rozsah přesmykačů 11-ti převodových XT sad je 10 zubů na klikách, pro dvojpřevodníky s 34, 36 a 38 zuby.

Přehazovačka - je v sadě XT vybavena brzdou, kterou je možno aktivovat při sjezdu v rozbitém terénu. Zabrání se tím otloukání zadní řetězové vzpěry, popř. spadnutí řetězu. Již jsem měl možnost to ocenit. Pro jednopřevodníkový pohon je doporučena přehazovačka SGS s kazetou 11-42 zubů, pro dva a tři převodníky je určena přehazovačka GS s kazetou 11-40 zubů. Přehazovačka je opět v černém provedení, v kombinaci lesklého a matného laku. Použitá technologie je Shadow RD+, spodní kladka přehazovačky se při řazení nepohybuje po přímce, ale po křivce. Konstrukce eliminuje přeskakování řetězu.

Řetěz - je v sadě XT standardně, jako ostatně ve všech 11-ti rychlostních sadách, směrový. V praxi to znamená, že vnější články jsou bez prolisu a s vylisovaným označením, které je pak umístěno jen na vnější straně. Protože byl momentálně nedostupný, použil jsem vyšší verzi, Shimano Dura Ace/XTR řetěz CN-HG900 s povrchovou úpravou SIL-TEC pro lepší chod a delší životnost, balený v krabičce s čepem.

První zkušenosti z provozu

Překvapivě rychle jsem si zvykl, že vpředu je toho méně a vzadu více. Protože moje řadicí páčky nemají "video", malinko laboruji s bodem, kdy je vhodné měnit převodník. Po stránce ergonomie není co vytknout, brzdové i řadicí páčky je snadné nastavit podle individuální potřeby. Trochu mě zaskočila poloha seřizovacích šroubů přehazovačky, jsou jinak rozmístěny proti předchozí konstrukci, ale na vině je hlavně moje nechuť ke čtení manuálů. Celkově hodnotím sadu Shimano XT M8000 jako výrazný funkční i designový skok. Přestože je největší pastorek z hliníku, je zadní kolo o poznání těžší, ale to je pochopitelné.